Chiar dacă deseori poate părea prea devreme să ne montăm anvelopele de iarnă, uneori este de preferat să o facem mai devreme decât mai târziu. Mai bine surprindem noi iarna decât invers. Deci, când ar fi momentul ideal să o facem?
Chiar dacă este greu de estimat cu cât a scăzut, de fapt, numărul de accidente datorită utilizării acestora în sezonul rece, cu certitudine sunt multe persoane care au ajuns în siguranță acasă doar pentru că le-au utilizat. Uneori chiar și dacă le-a scurtat distanța de frânare cu un metru deja a fost suficient cât să fi meritat investiția într-un set de anvelope pentru iarnă. În ultimii ani însă, legislația inițială a suferit câteva modificări care au dus la numeroase confuzii.
Pe scurt, ce trebuie să știți, este că din punct de vedere legal sunteți obligați să utilizați anvelope cu marcajul fulg de nea atâta timp cât rulați cu autoturismul pe șosele acoperite cu zăpadă. Dar pentru că simpla respectare a normelor legale nu vă va feri întotdeauna de incidente neplăcute cauzate de lipsa de aderență, este bine să vă luați propriile măsuri de siguranță. Ei bine, asta a dat naștere la trei situații: a celor care se duc în data de 31 Octombrie să le schimbe, a celor care merg după 1 Noiembrie când au timp și a celor care nu le schimbă deloc în speranța că nu vor avea nevoie. Dar mai există o categorie de șoferi care abordează diferit situația: merg și le schimbă preventiv atunci când consideră necesar.
Această abordare poate fi foarte bună, dar trebuie urmăriți mai mulți factori care țin de prognozele meteo și de când este utilizată mașina. Dacă prognozele arată temperaturi constant sub zece grade Celsius dimineața când porniți spre muncă dar peste 15 după-amiaza când reveniți, deja puteți face schimbarea. Anvelopele vor fi adecvate pentru traseul de dus și nu vor ridica probleme pe drumul de întors. Dacă la aceste condiții se mai adaugă și precipitații, chiar și sub formă de ploaie sau burniță, atunci aveți un motiv suplimentar să treceți la ținuta de iarnă și să le mențineți până la primăvară când temperaturile matinale vor depăși șapte grade.
Ca la orice soluție de compromis, există avantaje și dezavantaje. La capitolul avantaje se numără în primul rând creșterea siguranței rutiere atunci când asfaltul este rece și anvelopele de vară devenind mai rigide duc la scăderea aderenței. Un alt avantaj deloc nesemnificativ este prelungirea duratei de viață a anvelopelor de vară care, în general, sunt utilizate mai intens decât cele de iarnă. Practic, transferați kilometri pe care i-ați parcurge cu acelea pe cele de iarnă. Un al treilea avantaj ar fi acela că nu va trebui să vă îngrămădiți și să pierdeți ore în șir la o vulcanizare că poate prindeți un loc. De preferat ar fi să vă faceți și o programare. Există deja multe vulcanizări care oferă acest serviciu. Totodată, atunci când nu este aglomerație, aveți toate șansele ca tehnicienii de acolo să își poată face treaba mai bine, cu atenție, astfel încât să nu vă treziți cu o roată dezechilibrată.
La capitolul dezavantaje se poate aminti un singur factor și anume uzura mai accentuată a anvelopelor de iarnă atunci când parcurgeți drumul de întoarcere. Chiar dacă aceasta nu este semnificativ mai ridicată, totuși există. Dar, după cum spuneam, având în vedere că în sezonul oricum se parcurg în general mai puțini kilometri, tot veți reuși să purtați acele pneuri de iarnă câțiva ani și să le schimbați pe motiv de îmbătrânire a lor, nu de uzură.
Acest articol este un material publicitar al cărui conținut a fost realizat în mod independent de o terță parte, fără răspunderea editorială şi sub supravegherea PRO TV S.R.L.